Er det ikke ligegyldigt, hvordan man formulerer sig, hvis man har et godt produkt eller en god service at sælge? Nogle har svært ved at se vigtigheden af et godt sprog, og mener at et godt produkt må være tilstrækkeligt for en fornuftig omsætning.
Men man skal ikke undervurdere sprogets magt, og de mange muligheder det giver os. Hvis man f.eks. skriver klodset og ikke har styr på sin grammatik, kan det medvirke til, at man fremstår som en utroværdig afsender. Vi har nemlig større tendens til at tro på, at et produkt er godt, hvis det kommer fra en kompetent producent. Du har garanteret på et tidspunkt læst en Facebook-kommentar fra en tilfældig person og sammenkoblet deres sproglige evner med deres intelligens?
Derfor forekommer det endnu vigtigere, at man formulerer sig klart og fangede, når det kommer til ens virksomhed. Det er det, fordi ingen bliver købelysten af, at en tekst er klodset og kompliceret. Du bør i stedet for sigte efter at formulere sig enkelt – men samtidig informationsrigt.
Skil dig ud fra mængden
Tænk på hvor vigtigt sproget især er, hvis man har konkurrenter på markedet med lignende produkter. I dag er det yderst sjældent, at en virksomhed har et komplet unikt produkt. Det er nemlig sådan, at er der først én, der opdager en million-idé, så kommer der sandsynligvis adskillige kopier af originalvaren.
Det kan derfor være afgørende at udskille sig på andre parametre – f.eks. gennem kompetent og gennemtænkt tekstforfatning. Men en god tekst er ikke bare noget, du skal have viljen til at skrive. Du skal også besidde evnen. Du skal kende grammatikken, og du skal vide, hvilke formuleringer der er de mest hensigtsmæssige i forhold dit salg.
Du kan naturligvis gøre meget selv, for at forbedre dine sproglige evner. Et sted der altid er godt at starte, er med grammatikken. Sætter du dine kommaer korrekt? Er din øvrige tegnsætning opdateret?
Naturligvis er en god grammatik ikke en tilstrækkelig ressource, til at skabe en god tekst. Det er blot startskuddet – og herefter kommer dine kreative evner på prøve! Ved du hvilke udtryk der tænder købelysten i dine kunder? Og ved du, hvordan I gerne vil fremstå på jeres hjemmeside? Vil I f.eks. gerne fremstå velvillige, sjove, skarpe eller rent professionelle?
Det er vigtigt, at du er opmærksom på både grammatikken og den mere kreative del af skriveprocessen undervejs. Den ene fungerer nemlig ikke uden den anden – ligesom med produktet der ikke fungerer uden en god salgstekst.
Har du svært ved at overskue den nødvendige arbejdsmængde, er der naturligvis altid hjælp at hente fra fagfolk der er vant til tekstforfatning.