Er du virksomhedsejer, drømmer du helt sikkert om at få din virksomhed til at ligge øverst på Google. Det er dér, det virkelig batter når det gælder om at lange produkter over disken, og få sit brand synliggjort for tusindvis af potentielle købere. Men vejen til den øverste placering på Google søgemaskine er lang og hård. Mange ved ikke, hvad det egentlig kræver, og det er ikke så mærkeligt. Markedsføring er det seneste årti blevet lidt af en jungle, men opskriften på succes er fascinerende, når først man forstår gamet.
SEO – hvad for noget?
Måske har du hørt om SEO, måske er det første gang du støder på det og rynker undrende på næsen. Hvad er det for noget, og hvilken betydning har det for din virksomhed? En hel del. SEO står for Search Enging Optimization, altså på dansk søgeordsoptimering, og handler i korte træk om at øge dine chancer for en højere Google rating. Og hvordan foregår det så i praksis? Der er forskellige ting man kan gøre, for at styre sin synlighed på Google. Èn ting er for eksempel noget der hedder linkbuilding, der handler om at linke fra forskellige hjemmesider til din hjemmeside. Det skaber troværdighed og Google vil belønne din hjemmeside ved at sætte den højere på ranglisten. Det lyder let, men kræver faktisk en del arbejde. For linkbuilding er på ingen måde nok, hvis du ønsker at ligge helt i toppen. For at klatre op af stigen så er det nødvendigt at lave en såkaldt søgeordsanalyse – simpelthen for at finde ud af, hvad din målgruppe søger på, når de leder efter produkter på nettet. Optimering af din hjemmeside, så som tekstindhold, metabeskrivelser og sidetitler er også et must.
Pengene er godt givet ud
Hvis man er en lille, eller mellemstor virksomhed, kan det synes som en stor mundfuld. Derfor er der mange der vælger at benytte sig at SEO bureauer, der er eksperter indenfor feltet og som ved præcis hvilke knapper der skal skrues på, for at få netop din virksomhed til at generere salg på nettet. Ofte kan man få et uforpligtende tilbud, hvor man kan få en snak om lige præcis dine behov. Der er mange forskellige valgmuligheder, og derfor også mange forskellige priser alt efter hvilke løsninger man beslutter sig for. Èn ting er sikkert – det er penge, som er godt givet ud.